Tips til å holde treningsmotivasjonen oppe i vinter #2


Halloo dere! Tidligere i år lagde jeg et innlegg med fem tips til å holde treningsmotivasjonen oppe i vinter, og jeg tenkte jeg skulle komme med en part 2. Bortsett fra at i dette innlegget, skal jeg utfylle alt mye mer. Her får du tips til hvordan du kan holde motivasjonen oppe, hva du kan trene, og hvor du kan kjøpe ulike ting. Part 1 kan dere lese HER.

Det kan hjelpe veldig på treningsmotivasjonen at det kommer et nytt år, men etterhvert som ukene og månedene går, kan treningslysten fort dabbe av litt. Det har ihvertfall jeg følt mye på tidligere. Man vil så gjerne bli fit, og få den "perfekte" sommerkroppen, hva nå enn det er, men så kommer hverdager og realiteten og slår oss i trynet. Jeg har enn så lenge klart å holde treninga mi gående, så nå skal jeg dele favoritt øvelser, og mine tips med dere. Mange av de har dere kanskje hørt om før også, men håper det kan hjelpe!




♥ Sett deg realistiske mål - Ja, det har vi hørt før. Men hva pokker vil realistiske mål si? Vel.. Om du blir sliten av å gå til postkassa, haddde jeg kanskje ikke ville ha satt meg som mål å gå til Gaustatoppen med det første. Da ville det realistiske kanskje vært å prøve og gå til postkassa hver dag, eller kanskje en liten runde rundt i nabolaget hver dag. For meg ble det å være i fysisk aktivitet hver dag på en eller annen måte, og når jeg klarte å løpe litt lenger eller løfte litt tyngre en dag, ble det morsommere å presse seg litt ekstra.

♥ Kjøp inn litt hjemme utstyr - Dørstokkmila kan føles lang, og om du ikke har råd til å melde deg inn på et treningssenter, eller er en av de som mener du ikke har tid, kan dette alternativet være bra. Da er utstyret rett ved deg, så du har faktisk ikke noen unnskyldninger. I tillegg burde du faktisk ha tid til å sette av så lite som et kvarter til en halvtime av dagen din, på å trene litt. Har du ikke det, lever du ingen særlig sunn eller avslappende livsstil.. Begynn med en treningsmatte, kanskje en kettlebell eller noen løsvekter. Du trenger ikke bruke en formye. Det er så mye man kan gjøre hjemme. Søk deg rundt på nettet, det finnes sååå mange muligheter på youtube.

♥ Skaff deg en trenings partner - Noen klarer bare ikke å pushe seg selv og trene på egenhånd. Slik var jeg da jeg gikk på treningsenter. Jeg måtte ha noen med meg, viss ikke turte jeg ikke. Etterhvert var det veldig få av mine treningsvenner som klarte å forplikte seg, så jeg dukka ikke opp jeg heller. Jeg angrer ikke på at jeg slutta, fordi jeg klarer å presse meg selv mye bedre hjemme, men noen dager kan det være veldig vanskelig. Da hjelper det veldig med en pappa, søster eller venn som pusher deg og får deg med ut på en liten løpetur, eller en liten runde styrketrening. Viss treningssenter er din greie, er det et supert sted å få med en partner på. Da blir treninga ofte mye mer effektiv og morsom.

♥ Ta bilder av deg selv - Tenk på hva målet ditt er. Skriv det opp. Forplikt deg. Som sagt, sett deg realistiske mål. Vil du gå ned et par kilo, så ikke tenk "det må skje på et par uker", men tenk på hva som skal til for at kroppen din skal greie det. Vil du bli sterkere eller raskere? Skriv det ned. Ta bilder av deg selv på mobilen din og legg de i en hemmelig mappe. Fullfør de aktivitetene du har satt deg som mål å gjennomføre, og ta nye bilder hver uke. Etter hvert vil du se forskjell, og det er såå gøy.

♥ Kast badevekten - Jeg blir bare sinna og lei meg om jeg skal veie meg, fordi jeg forventer å gå ned så fort. For meg er det mye mer effektivt med bilde metoden. Muskler veier mer enn fett, og man vil ofte gå litt opp når man begynner å trene ordentlig igjen, spesielt styrke. Da hjelper det meg mye bedre å se endringene på bildene, at jeg har blitt strammere eller smalere, enn å se på badevekten at jeg kanskje har gått opp et par kilo istedenfor ned, når det rett og slett bare kan være muskler.

♥ Meld deg på challenges - Ulike trenings challenges som squats, situps eller yoga får motivasjonen veldig opp. Har du fullført fem dager er det mer sannsynlig at du vil fullføre fem til enn at du vil slutte, når du er så nære målet. Gruppetimer er også fantastisk bra om det er noe for deg.



Tips til øvelser og aktiviteter:

♥ Planken - Ulike metoder med planken, feks med en kettlebell er utrolig effektivt. Det er tungt, forbrenner masse kalorier og får svetten til å renne. Du kan finne supre fremgangsmåter i en liten videosnutt HER.

♥  Squats - Jeg ser fort resultater på rumpa mi, og når en ser resultater et sted, vil en gjerne se det andre steder også. HER finner du en super liten snutt på squtas og trening generelt på rumpa, med kettlebells.

♥ Intervaller - Om du ikke har tid til en lang treningsøkt, kan du ta intervaller i trappa, en litt brakk bakke, eller en kort runde i nabolaget. Super effektivt. Korte intense treningsøkter kan være vel så bra!

♥ Yoga - Jeg vet, jeg vet; Jeg og denne yogaen. Men det er så fantastisk for kropp og sjel. Det styrker kroppen din og får deg til å føle deg så bra både psykisk og fysisk. Jeg anbefaler yoga with Adriene på youtube HER.

♥ Dans - Du trenger ikke være så rytmisk av deg heller, det er ihvertfall ikke jeg, men fy så gøy. Rikke og jeg øvde på shuffeling på fredag. Det så forferdelig dumt ut, men fy så gøy, og ikke minst slitsomt, haha.


En liten spilleliste jeg hører på for tiden.


Tips til treningsutstyr hjemme - og hvor du kan kjøpe de:

♥ Trådløst headset - Siden jeg fikk teste ut Vibeke sitt headsett, ble jeg helt forelska i det og ønska meg et makent ett til bursdagen. Så snille som mamma og pappa er, kjøpte de et til meg, og jeg elsker det. Jeg har aldri likt å trent med ørepropper eller headset før, fordi jeg har irritert meg så over den dumme ledningen, men de her i merket "Marshall", er trådløse, og såå kjekke. De har fantastisk god lyd, og man slipper å bli sliten i ørene av å bruke de over tid. Veldig kjekt når en løper, trener styrke eller går tur. De kan blandt annet kjøpes på Euronics.

♥  Kettlebells - Jeg kjøpte meg en kettlebell, hansker, og annet fresht og fargerikt treningstøy på Sportamore, og det er så kjekt. Jeg føler meg mye mer effektiv når jeg har litt ordentlig trenings utstyr til hjelp. Ikke er det så dyrt heller, spesielt ikke om du klikker deg inn via Rabble, for da finner du noen skikkelig bra rabattkoder.

♥ Treningsmatte - Det er så lurt å skaffe seg en yogamatte/treningsmatte hvor man kan svette fra seg på, haha.

♥ Løsvekter - Om du ikke bare vil bruke din egen kroppsvekt eller bøker, er løsvekter en kjempegod idè.

♥ Elipsemaskin - Det er litt dyrt, men det er så verdt det. Vi har hatt vår i flere år, og den bruker jeg nå flere ganger i uka, nå som det er så glatt ute.

Sjekk ut Bodyfitness HER (la inn via Rabble så dere kan få fine rabattkoder, u welcome), og Extreme Fitness for å finne masse kjekt utstyr til både kosthold og trening.


Omg, armene mine her da, haha huff... Det hadde kanskje vært litt mer inspirerende om jeg var mer fit, men jeg har faktisk klart å stramma meg litt opp etter jul, og alle må jo starte ett sted. Jeg håper at disse tipsa gav dere litt motivasjon. God treningsmusikk, harde øvelser i ditt tempo, og freshe treningsklær via Rabble gjør susen. Det er ihvertfall dette som har hjulpet meg til nå, så får dere bare spørre om dere lurer på noe mer. Håper dere likte innlegget! Si meg, hva er deres tips til å holde treningsmotivasjonen oppe?

14 kommentarer

Victoria

12.03.2017 kl.19:24

Veldig flotte tips som er utrolig viktige! :)

Janne

12.03.2017 kl.22:27

Victoria: så bra :D

sarajaneeth

12.03.2017 kl.19:35

For et godt og inspirerende innlegg <3

Janne

12.03.2017 kl.22:26

sarajaneeth: Så bra, tusen takk<3

lisarorvik

12.03.2017 kl.20:01

Kjempe fine tips, ble utrolig inspirert av dette innlegget :)

Janne

12.03.2017 kl.22:25

lisarorvik: åå så bra :D

Toemmerfruen

12.03.2017 kl.20:02

Kjempe bra tips:-) jeg trener bare hjemme:-) går turer innimellom da, men ellers trener jeg sånne trenings filmer jeg har:-) å rockering å litt sånn små ting ved siden av:-D jeg å blir bare sint å umotivert av å bruke badevekt. Men måler meg 1 gang i måneden:-D jeg ser ikke på meg selv på bilder heller jeg da, men funker å måle seg å:-)

Janne

12.03.2017 kl.22:25

Toemmerfruen: tusen takk :D ja samme her!! :D

Sharone

12.03.2017 kl.20:16

Utrolig mange fine tips! Dette skal jeg huske på :)

Janne

12.03.2017 kl.22:24

Sharone: Å så bra :D

Cathrine

13.03.2017 kl.08:04

Såå gode tips <3 takk!

Janne

19.03.2017 kl.13:17

Cathrine: bare hyggelig :D

liveterherlig93

13.03.2017 kl.09:50

fine tips:)

Janne

19.03.2017 kl.13:17

liveterherlig93: Takk:D

Skriv en ny kommentar



Hei! Jeg heter Janne. På denne bloggen vil du, enkelt og greit se livet gjennom en 20 år gammel, psykisk syk jente's perpektiv. Jeg er positiv, kreativ, drømmer meg bort i bøker, lever for yoga, og tar konstant bilder. Jeg har alt for mange meninger, tanker og hobbier, så ta deg godt til rette. På denne bloggen kan du være deg selv.

For kontakt:
Jannees96@hotmail.com










Follow



gratisdesign av Tonjemt
hits ♡ Design av Tonjemt ♡